O ROZTOC­KÉM MASO­PUSTU

Roztocké masopustní slavnosti svým tradičním a bohatým pojetím jsou největší kulturní událostí roku a svou známostí překračují hranice města Roztoky.
Každoročně je navštíví několik tisíc účastníků.

Před pandemií koronaviru průvod plný originálních masek putoval z roztockého zámku přes město Roztoky, úvoz, louky a pole na Holý Vrch, kde se setkával s průvodem z Únětic a Suchdola (a někdy i z Úholiček). Průvody se společně utkaly a tančily a společně odešly za masopustní zábavou dříve do sousedních Únětic, od roku 2017 do Roztok do šapitó. 

Během dvou koronavirových let se i tak masopust konal, ale v úsporné, malinkaté verzi, a plnil kritéria a byl zdravotně nezávadný. 

Nověobnovenou tradici velkého masopustu začínáme v roce 2023.

Co je roztocký Masopust?

Masopust v Roztokách u Prahy je zvláštní fenomén. Vznikl jako drobný lokální počin malinké skupiny lidí a za dvacet let vyrostl do jedinečné živoucí akce, na kterou se sjíždějí lidé z široka daleka. Fotí ho skvělí fotografové, píšou o něm novináři, zkoumají ho folkloristi – protože je údajně jediným z takhle velkých masopustů, který je opravdový a živý – živený zevnitř energií a fantazií komunity místních lidí a jejich přátel. A v roce 2017 se konal jeho dvacátý ročník, což také není úplně málo.

Masopustní průvod tradičně putovalo z Roztok přes Holý Vrch, kde se setkávají průvody Roztockých a Únětických a Suchdolských, do Únětic, kde se končilo bujarou zábavou na několika scénách. V létě 2016 zanikla hlavní z nich – únětický Kravín – a tak se Roztočtí po setkání průvodů, jejich boji, utkání jejich medvědů, sbratření a společném kolovém tanci vrátí zpět do Roztok. A protože v Roztokách není žádný velký sál, ve kterém bychom se na závěr masopustu mohli veselit a tančit, bude průvod končit v obrovském zatepleném cirkusovém šapitó, zapůjčeném právě pro tento večer pro všechny významné a veledůležité maškary.

Rostoucí velká akce najednou vytvořila přání a potřebu malého masoupustu, opravdu sousedského. Vzniká tak Masopustní obchůzka, jen pro Roztocké a Žalovské rodiny, s maškarami, která městem prochází zhruba 14 dní před masopustním průvodem s královnou.

Kdo jej pořádá a jak?

Během let akce přerostla z podniku několika nadšenců do vyhlášené a uznávané akce, kterou navštíví každý rok několik tisíc lidí. Její organizace stále stojí na nadšení místních a dobrovolnické práci rozmanitého produkčního týmu, který kromě výroby originálních vysokých masek, hudební, žonglérské a jiné produkce zvládá i řízení tisícihlavého průvodu, organizaci zábavy a řešení nesčetných situací, nad kterými zůstává rozum stát. Už jste na poslední chvíli sestrojovali improvizované odpalovací zařízení na konfetový ohňostroj? Měli cvičeného skorokoně Klibnu s poruchou krátkodobé paměti? Nečekaně zvoleného krále Masopustu z ústavu pro duševně choré? No, my ano.

Většina práce se dělá dobrovolnicky – lépe řečeno, dělá se dobrovolnicky, co jde. Masopustní výbor se schází od podzimu, protože ledasco je potřeba zařídit s velkým předstihem, práce vrcholí v předmasopustním týdnu, který začíná vybalováním přes rok uskladněných masek spojeným se zkouškou písní, pokračuje téměř nepřetržitou prací na maskách, škraboškách, tombole a podobně a končí páteční obchůzkou (takové trochu utajené srdce Masopustu) a sobotním průvodem (veřejná a veliká část). Na přípravě a organizaci Masopustu se běžně podílí okolo dvou set dobrovolníků, člověkohodin jsme v roce 2016 napočítali zhruba dva a půl tisíce.

Máme velké štěstí v tom, že dost z místních nebo jejich přátel jsou umělci nebo jinak tvůrčí lidé, kteří dávají Masopustu tvář, nicméně Masopust je specifický v tom, že do něj může vstoupit, a vstupuje, kdokoliv – na maskách se tak vyřádili profesionálové i laici, dospělí i děti. Masopust po mnoho let také provází fotografka Markéta Luskačová. Hodně hudebníků a divadelníků se součástí průvodu stává zdarma nebo téměř za hubičku – protože Masopust milují a tvoří jej rádi.

Proč to děláme?

Protože to funguje.

Masopust, jeho přípravy, organizace, vyvrcholení a veškeré jeho dění je něco, co nás těžko popsatelným způsobem spojuje. Je to věc, která vyrůstá z kořenů tradic a historie a my v ní kráčíme přítomností do budoucnosti – a tím tvoříme kořeny své. Každý Medvěd, každá Smrt jdou ve stopách generací Medvědů a Smrtí a jejich tanec na Holém vrchu, místem se snad nejstarším osídlením v Čechách, to završí. Má to zvláštní sílu – jako kdybychom nevědomky narazili na pramen nebo se napojili na něco prastarého, co putuje s námi.

Masopust nás spojuje a umožňuje nám být dnes, ale tak trochu jinak, jako někdo jiný, někde jinde, jindy…

Funguje zvláštním způsobem dovnitř do komunity i do každého člověka.

A tak to má být.

  

Maškary a masky

Po celou historii Masopustu vyrábíme, upravujeme a ctíme naše vlastní maškary a masky, které Masopustu tvoří tvář. Podílí se na nich děti i dospělí, často pod vedením profesionálních zkušených umělců. Vycházíme z folklórních tradic a zvyků – a se vší úctou k nim si s nimi hrajeme a přetváříme je podle sebe.

Na uměleckém řešení maškar, masek a masopustu jako takového se podílejí např. Jaromír a Zuzana Sléhovi, Lenka Bráfka Svobodová, Adam KrátkýDorotka Krátká, Barbora Sléhová, Milada a Szilárd Borárosovi, Marianna Stránská, Zuzana Vítková, Alžběta Svobodová, Andrew a Kathy Kim, Alison Duddle, Jonny Quick a spousta roztockých i mimoroztockých dětí a dospělých.

kralovna

Královna Masopustu

V čele průvodu jede Královna masopustu – mladá dívka, která pro daný rok převezme vládu nad průvodem a městem. Královnu korunuje její předchůdkyně z minulého roku.

emertní královna

Emeritní královna

První a stálá královna Masopustu. Po dlouhou dobu k sobě hledala masopustního krále. Po mnohých letech předala žezlo (resp. Maso­pustní právo) dále, ale stále zůstává hlavním průvodcem.

klibna

Klibna

Podivné zvíře Klibna, cosi mezi kobylou a žirafou, veze Královnu průvodem až na Holý vrch. Při vyvrcholení průvodu je humánně utracena, aby její síla pomohla všem dožít dalšího Masopustu.

medvěd

Medvěd s Mědvědářem

Ženy s Medvědem tančí, muži s ním zápasí, a aby se úplně neurval ze řetězu, hlídá jej zkušený Medvědář. Tanec s Medvědem má přinést plodnost. Statisticky to nicméně podložené nemáme.

smrt

Smrtka

Nejvyšší masopustní celebrity, jejichž tanec je symbolem nadcházejícího půstu, jsou Smrtka s Půstem. Jsou to jedny z nejstarších masek, roztocký Masopust provází dlouhé roky.

půst

Půst

Stejně jako velká část ostatních masek, jsou Smrt a Půst kolektivním dílem mnoha děti a dospělých. Finální podoba a konstrukce je dílem Jaromíra a Zuzany Sléhových.

bakchus

Bakchus

Bakchus přibyl jako třetí kolo od vozíku ke Smrtce a Půstovi. Jeho poselství je jasné – ukázat, jak na to, než přijde postní doba. Je rozložitý (a rozložitelný) a neustále polyká špekáčky.

vometačky

Vometačky

Skupina dívek tančících s košťaty tvoří čelo průvodu, vytvářejí místo pro Královnu a její družinu a metou z cesty vše zlé. Jejich oblečení doplňují černé pásy s rolničkami a zdobená košťata.

opice

Opice

Rozdováděné a podvratné opice si troufnou ledacos. Nikdo si před nimi není ničím jistý. Jak se někde objeví, je dobré se mít na pozoru… Vznikly jako školní práce Dory Krátké a nějak se nám namnožily.

blabuburo

Bubenická kapela

Energickým bubnováním ohlušuje, pardon, ohlašuje čelo průvodu kapela Blabuburo Corps. A to masoskladbami inspirovanými hudbou z celého světa. Kapelu Blabuburo můžete během roku slyšet hrát i na africké bubny.

jelen

Modrý jelen s laní

Snivý Modrý jelen s Laní a svou družinou se vynořil ze své legendy a říše v Tichém údolí. Od té doby Roztocký masopust provází. Jejich autory jsou Adam Krátký a Dora Krátká a jejich přátelé.

caprda

Caprda

Bláznivý Caprda je matka Masopustu. A také jméno piva, které jsme vařili k výročnímu 20. ročníku v roce 2017. Ze stejného roku je i veliká maska z dílny Jaromíra a Zuzany Sléhových.

sedm smrtí

Sedm smrtí

Chůdařská skupina sedmi smrtek pro Roztocký masopust 2017. Na výrobě se podíleli a průvodem šli: D. Krátká, V. Bělochová, J. Tomšů, J. Mirovský, D. László, J. Štěpánek a A. Krátký.

medvědice

Lední medvědice

Velká svíticí Lední medvědice vznikla pod vedením Andrew Kima v Anglii. Vytvořili ji Adam Krátký a Dora Krátká pro Lamplighter’s a přivezli s sebou do Roztok. Od té doby nás provází.

kohout

Kohout a jeho družina

Kohout a jeho družina jsou skupinou velkých svíticích masek vytvořenou v sroce 2018 na workshopu, který vedl Andrew Kim. Kohout je protiváhou Smrti a probírá Klibnu zpět k životu.

husar

Husaři

Dva světelní husaři s šavlemi jsou dílem převážně Szilárda Borárose a vznikly na dílně velkých světelných masek v roce 2018.